Weekbrief 14 inclusief liturgie zondag 2 april 2023

Zondag 2 april om 9.30 uur, Palmzondag, hoopt ds. H.J. Franzen uit Pijnacker voor te gaan. Ook wordt dan voor het eerst het boekje ‘Mijn preek van de week’ door de kinderen gebruikt. Daarin kunnen de kinderen invullen wat we zingen, wat ze het mooiste lied vonden, wie de dominee is, waar het geld naar toe gaat, over welke tekst gepreekt wordt, welk voorbeeld de dominee gebruikt, hoe lang de preek duurde, waarvoor we hebben gebeden enz.

Zondag 2 april om 20.00 uur is er D.V. weer een zangdienst, waarin Johan Mourits en Adriaan Veerman de muziek verzorgen en Peter de Lange de dienstleider is.

Witte Donderdag 6 april 19.30 uur: Passiedienst Op deze avond, de avond voor Jezus’ kruisiging, lezen we D.V. de hele lijdensgeschiedenis (passiegeschiedenis) van Jezus, welke begint bij de instelling van het Avondmaal en eindigt bij de dood van Jezus aan het kruis. De lezing, deze keer uit het Lucas-evangelie, wordt verweven met passende liederen en passiemuziek (o.a. van Bach). Aan deze dienst werken Cathelijn Oudshoorn, Franny van Genderen, Jan Hardlooper en de dominee mee. Deze avond wordt Witte Donderdag genoemd omdat Jezus op deze avond de voeten van de discipelen waste en het Avondmaal instelde, waarin we Jezus’ afwassing van onze zonden vieren. De liturgische kleur is wit, kleur van reinheid, afwassing van zonden, wijzend naar het licht van Christus.

Goede Vrijdag 7 april 19.30 uur: Viering Heilig Avondmaal Op Goede Vrijdag staan wij stil bij het lijden en sterven van onze Here Jezus Christus. Wij overdenken de betekenis van Jezus’ kruisdood. Wij geloven dat deze vrijdag ‘goed’ is, omdat Christus zich gaf tot vergeving van onze zonden. En Zijn sterven aan het kruis is het begin van Zijn verhoging, Zijn opstanding uit de dood. Op deze avond van Jezus’ kruisoffer vieren we de maaltijd ter gedachtenis aan Jezus' offer, het Heilig Avondmaal. Bij het brood denken we aan het offer van Zijn lichaam, bij de wijn denken we aan het offer van Zijn bloed. Hij offert Zijn lichaam en bloed tot vergeving van onze zonden, voor onze redding. Zo proeven we in brood en wijn iets van de diepte van het kruisoffer van Christus. En voelen we ons verbonden met Hem en elkaar. De liturgische kleur is paars, kleur van ingetogenheid, boete en rouw.

Zondag 9 april, 1e Paasdag hoopt ds. D.C. Groenendijk onze voorganger te zijn.

Bij de uitgang collecteren we voor ons kerkgebouw.

U kunt uw bijdragen ook overmaken. Dat kan op de volgende banknummers

• Kerkrentmeesters: NL61RABO0160200083.

De bekercollecte op Goede Vrijdag is bestemd voor ‘Cibus’ het voedselkastje.

Zondag 9 april, 1e Paasdag, is de collecte bestemd voor het Werelddiaconaat, Moldavië. Vanwege de grote armoede in Moldavië werken veel inwoners in het buitenland. Kinderen en ouderen blijven vaak alleen achter. Kerken willen er voor deze kinderen en ouderen zijn, maar hebben weinig geld en weinig actieve kerkleden. Via partnerorganisaties ondersteunt Kerk in Actie kerkelijke gemeenten met training, advies en financiën bij het opzetten van lokale diaconale initiatieven. In vijf dorpen in de regio Edinet worden kinderen en jongeren getraind om steun te geven en op te komen voor eenzame en zieke ouderen in hun dorp. Dat heeft een hele positieve uitwerking op zowel de jongeren als de ouderen. De jongeren zien wat ze kunnen betekenen voor anderen en krijgen hierdoor meer gevoel van eigenwaarde. Ze krijgen een training en een deel van hen doet mee aan de summerschool. De ouderen krijgen ondersteuning en zijn blij met de aandacht en hulp die er is. Tegelijkertijd bieden ze jongeren, die opgroeien zonder ouders, een plek waar ze met hun verhaal terecht kunnen. Geef in de collecte en geef ouderen en jongeren in Moldavië via Kerk in Actie de zorg en aandacht die niemand anders hen kan geven. Van harte aanbevolen.

De namen van de zieken waar extra aandacht voor wordt gevraagd vindt u in de nieuwsbrief per e/mail.

Enkele andere gemeenteleden hebben ook met ziekte en zorgen te maken. Wij leven met hen mee en bidden om Gods hulp voor hen. David bidt in Psalm 86:16-17: “Keer U tot mij en wees mij genadig, schenk kracht aan uw dienaar.” Dat is ook ons gebed voor allen die het moeilijk hebben. Mag de Heer u nabij zijn.

Passieviering met bewoners Heemzicht

Op D.V. woensdag 5 april om 14.00 uur houden we met de bewoners, familieleden, personeel en vrijwilligers van Heemzicht weer een Paasviering in onze dorpskerk. We zingen met elkaar liederen over Jezus’ kruis en opstanding, we bidden en luisteren naar het kinderkoor van de School met de Bijbel uit Nieuw-Beijerland, naar het Heemzichtkoor, naar een muzikale bijdrage van enkele vrijwilligers en naar een meditatie. We kijken uit naar deze bijzondere viering.

Zingen Heemzicht Paasmorgen

Zondagmorgen 9 april, 1e Paasdag, gaan we weer zingen in Heemzicht. Vanwege corona en de daarbij behorende maatregelen hebben we dit een aantal jaren niet kunnen doen. Maar er is inmiddels contact geweest met Heemzicht en zij zijn akkoord. Daarom willen we u vragen om mee te zingen op Paasmorgen. We verzamelen om 8.00 uur in de hal van Heemzicht en zullen dan door de gangen gaan.

Afgaande op de reacties van voorgaande jaren, verwachten we dat het door de bewoners zeer op prijs gesteld zal worden. Zingt u met ons mee??

Iedere vrijdagavond om 18.30 uur houden de gezamenlijke kerken van Korendijk een weeksluiting in Heemzicht in het restaurant. Deze wordt gehouden voor de bewoners van het verzorgingshuis en de aanleunwoningen. U bent van harte welkom!

Loods

D.V. zaterdag 1 april van 10.00-12.30 uur is de Loods achter supermarkt Heikoop weer open. Kom gerust eens langs en kijk of er nog iets leuks voor u tussen staat.

Groeten van het Loods team.

Liturgie voor Palmpasen, 2 april om 9.30 uur in de Dorpskerk te Piershil

Welkom en mededelingen

Intochtslied: Psalm 118: 1 en 9 (Laat ieder ´s Heren goedheid prijzen)

Votum en groet