Kledingactie voor Oekraïnse vluchtelingen in Piershil

Op zaterdag 9 april 2022 is begonnen met de inname van kleding, schoenen, handdoeken in “de Wurf” in Piershil, naast het voormalig gemeentehuis, waar de Oekraïense vluchtelingen zijn gehuisvest. De kerken van de voormalig gemeente Korendijk hadden in de week ervoor met elkaar besloten om een kledingactie op te zetten. De dorpsvereniging van Piershil had na het voormalig gemeentehuis “de Wurf” ter beschikking gekregen om te gebruiken voor de dorpsactiviteiten en die gaven een aantal ruimtes vrij ter gebruik voor de kledingactie. De contactpersonen van deze kerken informeerden hun gemeenteleden en binnen korte tijd waren heel veel vrijwilligers beschikbaar op de dagen van inname van goederen en de afgifte ervan.

Van al het aanbod van spullen is dankbaar gebruik gemaakt! Het was een gaan en komen en iedereen was erg blij met alles wat ze konden vinden. Ook werden ze zo nodig geholpen met bepaalde maten en het opzoeken van specifieke dingen. Met de vertaalapp van google translate konden we elkaar begrijpen en is er bijzonder contact geweest met elkaar. Maar ook met gebarentaal en begrip en humor konden we elkaar goed begrijpen.

Ook werden er nog speciale acties gedaan. Er is door verschillende personen specifiek gedoneerd bijvoorbeeld van nieuw ondergoed en nieuwe kleding voor bepaalde maten. Ook heeft een vrijwilliger bij de Zeeman in Numansdorp een oproep gedaan om nieuw ondergoed, sokken en huispakken te doneren voor de Oekraïeners. Er is voor een kleine 400 euro kleding gedoneerd dat binnen de Oekraïense mensen in 1,5 uur is verdeeld en opgegaan! Ontroerend om te zien hoe blij iedereen was.

Er is voor de Oekraïense pubers nog een aantal kleren specifiek gebracht na een vraag wat nodig was, voor de “uitgeschoten” jongvolwassenen was er niet altijd genoeg kleding te kiezen. Bij deze 4 zakken zijn speciale briefjes gemaakt zodat ze zelf konden lezen wat er precies inzat en dat werd ook ontzettend gewaardeerd!

In de maand dat we deze uitgifte hebben georganiseerd is er veel vrijwilligerswerk verzet! De rijdende kledingrekken kregen we te leen van Konijnendijk Mode en ook een aantal van een vriendin met een Boetiek in Den Haag. Alle hangertjes zijn geschonken door Konijnendijk Mode. De nodige bananendozen zijn verzameld en geleverd door de Plus in Nieuw-Beijerland. De dorpsvereniging zorgde voor koffie en thee. De benodigde broodjes, krentenbollen, eierkoeken en dergelijke werden gesponsord. Soms brachten bezoekers naast spullen ook lekkers mee…al met al was het een bijzondere en fijne periode waarin we de Oekraïners konden helpen en zelf veel nieuwe mensen hebben leren kennen en de nodige gulle gevers mochten ontmoeten! Want wat hebt u allen prachtige kleding , schoenen en handdoeken geschonken en uitgezocht, heel veel dank daarvoor! Ben Nobel heeft met zijn aanhangwagens de nodige dingen vervoerd. Er zijn nog winterkleding en kleine babykleding in de opslag gegaan bij de familie Bijl omdat dat veel plaats innam in de benodigde ruimte. Er is afval en afvalkleding en plastic en karton door die en gene afgevoerd, zelfs naar het RAD.

Omdat we na een maand de Wurf leeg moesten gaan ruimen, voor de scholing van de Oekraïnse kinderen tot 12 jaar na de meivakantie, zijn de rest van de spullen allemaal ingepakt en aan goede doelen gegeven.

Onder andere aan:

• Stichting Hand
  • Stichting Ontmoeting
  • Zustergemeente in Nazareth
  • Stichting Babyspullen
  • AZC in ‘s-Gravendeel via de kledingloods
  • Leger des Heils
  • Twee grote ladingen kleding en schoenen naar de kledingbank bij de voedselbank in Oud Beijerland
  • Naar Roemenië naar Oekraïners daar.

Allemaal heel veel dank voor alle hulp, spullen en inzet!

Namens de kerken van voormalig Korendijk

Familie de Lange